“Er zijn complimenten en er is kritiek……en aan beiden hebben we iets.”
Dat was de conclusie van Jan Andriessen aan het eind van een avond voor cliëntenraden van de regio Graafschap.
Jan is de regiodirecteur van deze regio en hij was samen met de cliëntenraden van wonen Zutphen, dagbesteding De Graafschap, wonen Vorden, wonen Lochem en wonen Neede uitgenodigd door de centrale cliëntenraad (CCR) om te praten over onderwerpen die spelen in deze regio. Naast Jan waren er ook drie managers aanwezig op deze dinsdagavond 26 november.
Jan vertelde over de verbouwing van de Boterfabriek, die na een klein brandje in september een grote vertraging heeft opgelopen, maar in maart van volgend jaar weer gebruikt kan worden. Over de nieuwbouw van de Noorderhaven in Zutphen, dat al behoorlijk opschiet en waar binnenkort een kijkdag is voor cliënten en verwanten.
Over Zozijn Werkt, een project van Zozijn waarbij er aandacht is voor de medewerkers. Dat zij het goed hebben op hun werk, zodat zij goede zorg kunnen geven aan de cliënten. Dat medewerkers graag komen werken bij Zozijn en blíjven werken bij Zozijn. De aanwezige cliënten vertellen hun positieve ervaringen met ondersteuners, dat zijn mooie complimenten. Maar er zijn ook negatieve ervaringen, daar moet iets mee gedaan worden.
Als laatste vertelde Jan over het jubileum van de dagbesteding Lochem (40 jaar) en dagbesteding Zutphen (50 jaar). Dit heugelijke feit is gevierd met een dagje uit naar de dierentuin Burgers Zoo in Arnhem. Een feestelijke dag voor iedereen die betrokken is bij deze dagbesteding.
Daarna was het tijd voor vragen van de cliëntenraden aan Jan en het bleek dat er één groot onderwerp is waar alle cliëntenraden uit deze regio mee te maken hebben: de kant en klare maaltijden waarover veel klachten zijn. De cliëntenraden zijn daarover in gesprek gegaan met hun managers en soms zijn er oplossingen gevonden, soms niet.
Jan hoorde de opmerkingen aan en zei dat hij ze goed in zijn oren heeft geknoopt.
Hij zei dat het belangrijk is dat het eten goed is, daar moet iedere cliënt tevreden over zijn. Als dat niet zo is moet men daarover in gesprek gaan en oplossingen zoeken.
Begin volgend jaar komt er een onafhankelijke vragenlijst van de CCR en CVR (centrale verwantenraad) waarin ook vragen over het eten staan. Het is belangrijk voor alle cliënten om dan goed in te vullen hoe men over het eten denkt. Dan komt er een goed beeld bij Zozijn en kan er iets mee gedaan worden.
Op deze avond heeft ook de CCR vragen aan de cliëntenraden over de onderwerpen: Voel jij je wel eens boos en hoe ga je daar mee om? Hoe denken jullie over het schoonmaken op jullie woon/werkplek? En heeft de cliëntenraad een nieuwsbrief?
Alle opmerkingen over deze onderwerpen worden verzameld en komen in een document te staan en dat wordt aangeboden aan de bestuurder, Peter Vriesema.
De cliëntenraden worden daarover weer geïnformeerd in de Nieuwsbrief van de CCR.
Aan het einde van de avond werd iedereen bedankt voor zijn en haar inbreng en kwam Jan tot de conclusie waar dit verhaal mee begon.
Een mooi compliment voor alle cliëntenraden die zo betrokken met de medezeggenschap bezig zijn.
Angela Steenbreker
Coach cliëntenraden
Terug naar nieuwsoverzicht