Icoon telefoon Bel ons
  • Icoon telefoon 088 - 5753295
  • Icoon envelop [javascript protected email address]

Bijeenkomst van cliëntenraden in regio Salland


De centrale cliëntenraad gaat jaarlijks op bezoek bij iedere regio en sector van Zozijn.
Woensdag 4 september kwamen alle cliëntenraden uit Salland met de centrale cliëntenraad bijeen in De Kemphaan in Raalte. Ook Jan Andriessen, directeur van deze regio, Erik Bötzel (manager dagbesteding), Jacquelien van Brink (manager Wonen Ivoor, Bathmen en Deventer) en Astrid Beumer (manager Wonen De Kemphaan), waren aanwezig. 



Na een voorstelrondje vertelde Jan Andriessen wat er binnen regio Salland gebeurt.
Eugène Eiling is weg als manager. Jacquelien van Brink is nu manager bij Ivoor (wonen), Bathmen en Deventer. Astrid Beumer was manager in de regio Oost-Veluwe, in Wilp en is nu manager van De Kemphaan (wonen).
Iets anders dat is veranderd, is dat het regiokantoor bij De Oever in Lochem weg gaat. De Boterfabriek in Zutphen wordt nu verbouwd. Als dat klaar is komt hier het regiokantoor weer terug.

Jan Andriessen vertelt dat er hard gewerkt wordt om voldoende medewerkers te vinden. In Raalte is een speciale opleiding bij Landstede. De MBO-studenten die hier naar toe gaan, lopen vanaf het begin stage bij Zozijn (De Kemphaan). Als ze de opleiding van 3 jaar afmaken, dan krijgen ze een baan bij Zozijn.
De cliëntenraad van Raalte heeft al kennisgemaakt met de studenten die net begonnen zijn. Het zijn 8 studenten.
Ook vertelt Jan Andriessen dat het goed gaat met het geld bij de regio. Dat is goed om te horen.

De cliëntenraden hebben deze avond voorbereid door de vragen die de centrale cliëntenraad hen heeft voorgelegd te bespreken in de eigen raad.

De vragen van de CCR waren:
- Voel jij je wel eens boos, of zie je dat misschien bij andere cliënten? Hoe ga je daarmee om?
- Hoe denken de cliënten over het schoonmaken van hun woning en/of werkplek?
- Welke cliëntenraden hebben een eigen nieuwsbrief?

Voel jij je wel eens boos of zie je dat misschien bij andere cliënten? Hoe ga je daarmee om?

Hoe gaan de cliënten om met boos zijn, of met andere cliënten die boos zijn?
Een cliënt vertelt dat zij wel eens boos op zichzelf is. Ze gaat dan een blokje om of naar haar eigen kamer om rustig te worden.
Soms maakt een cliënt veel herrie. Dat is niet fijn. Vooral ’s nachts niet. “Daar word ik wel boos van” zegt een cliënt “want dan kan ik niet slapen.” Samen met de manager wordt hier naar een oplossing gezocht.
Een andere cliënt vertelt dat hij boos wordt als dingen niet duidelijk zijn, of als de bus te laat is.
“Als een andere cliënt boos is, dan haal ik een ondersteuner erbij. Die kan dan helpen.” vertelt iemand.
Het gebeurt ook wel eens dat een cliënt boos is en dan gaat schoppen. Dan kun je zeggen: “Hé dat mag niet” en dat helpt dan.

Een rustige plek zoeken, hulp vragen en tegen iemand zeggen dat je iets niet wil of leuk vindt. Allemaal tips hoe je om kan gaan met boosheid.

Hoe denken de cliënten over het schoonmaken van hun woning en/of werkplek?

De cliënten zijn tevreden over het schoonmaken. Sommige cliënten maken hun eigen woning schoon. De grote dingen, zoals de woonkamer of badkamer, doet een schoonmaakbedrijf.
Op het werk doen ze wel klusjes. De tafels schoonmaken of stofzuigen. Dit doen ze om de beurt. De ene keer heb je hier meer zin in dan een andere keer, maar iedereen houdt zich aan de afspraken.

Vragen aan Jan Andriessen

Jan Andriessen moet wat eerder weg. Daarom wordt de laatste vraag van de CCR straks besproken.
Nu krijgt iedereen de gelegenheid om een vraag aan Jan te stellen.
De voorzitter van de CCR wil graag weten hoe het contact met de buren van De Kemphaan is. Hoe loopt dit?
Erik Bötzel vertelt dat er vanaf het begin goed contact is met de buurt. De cliënten van ‘Groen en Dier’ hebben vorig jaar kerstbomen gemaakt van hout, voor alle buren. Deze konden in de tuin worden gezet, dat zag er gezellig uit!

Ook worden de buren altijd uitgenodigd bij de Truckersdag, een gezellige bijeenkomst.
Er zijn cliënten die iedere week glas en oud-papier ophalen in de buurt.
Het contact is goed en als de buren wel overlast hebben, dan horen we dat ook en dan praten we erover.
Er zijn verder geen vragen meer voor Jan Andriessen.
                                   
Welke cliëntenraden hebben een eigen nieuwsbrief?

Nadat Jan weg is, gaan we verder met de vraag of de raden een nieuwsbrief hebben.
De raad uit Holten en Deventer bestaat nog maar kort, daarom hebben ze nog geen nieuwsbrief. Wel heel fijn dat in Deventer-Bathmen en Holten weer cliëntenraden zijn!
De andere raden hebben een nieuwsbrief en de raad van Dagbesteding gaat nog een folder maken.
De nieuwsbrieven worden uitgeprint en in de woning opgehangen. Zodat iedereen ze kan lezen.

En zo komt er een eind aan deze regiobijeenkomst Salland, het was een goede bijeenkomst.
Eén cliënt bedankt iedereen voor de gezelligheid. Volgend jaar weer!


Terug naar nieuwsoverzicht